Feketelista – anime stúdiók

Az ötlet most reggel, ágyamból kipattanván, kakaómat elfogyasztván nyílalt belém: Úgy éreztem, illő lenne 3+ év után feldobni valami aprósággal a blogot, hogy ne csak álljon itt, jellegtelenül, mint valami kiszáradt kóró, hanem legyen valami olvasóbarát tartalom is rajta. Az img of the month rovat mindenképp folytatódik, mint az első jelentős(ebb) kezdeményezője ennek az új irányvonalnak, míg a másik újdonságot az időközönként eldurrantott feketelista jelenti majd.

Vélhetően nem szorulnak az emberiség gonosz kreálmányait egy helyre gyűjtő, sorrendet is megengedő listák különösebb bemutatásra, így ugorjunk is mindjárt a mélyvízbe, azaz jöjjenek a feketelista-rovat első résztvevői: az anime stúdiók, ergo jöjjön az az öt anime-termelő, akik a leggyakrabban válnak anyázásaim céltáblájává.


Ezt olvasva most bizonyára rengeteg fanboy kívánja személyemet a pokol legmélyebb bugyraiba, de pontosan ez az egyik oka annak, amiért a KyoAni felkerült a listára: a fanboyok. A Rabid Fanboyok! Rengeteg olyan embert ismerek, akik szerint csak azok az igazi, nagybetűs ANIMÉK, melyeket a KyoAni okád ki magából, ami enyhén szólva is nevetséges. Tiszta NGE-effektus… Ez az egyik dolog, a másik: könnyelműségről tenne tanúbizonyságot, ha csakis a véresszájú fanboi-hordák miatt kerülne fel az egyébként minőségi (mert az) stúdió egy olyan negatívnak beállított skatulyába, mint a feketelista, de mint tudjuk, attól, hogy valami minőségi és sokan szeretik, az nem feltétlen ekvivalens a megkérdőjelezhetetlenséggel. Nekem pölö baromira nem jönnek be a KyoAnis animék, és pontosan azért nem, mert képtelenek teljesíteni az animézés legalapvetőbb feltételét: a szórakoztatást. Hogy konkrét címekkel is előjöjjek: Lucky Start, Haruhit és K-On-t ugyan végigszenvedtem, de utóbbinál még arra sem vitt rá a lélek, hogy elkezdjem a második évadot, pedig ott volt frissen bekészítve az első három rész… Egyszerűen nem ment, nem érdekelt tovább; úgyis tudtam, mit fogok látni benne, így végül kiadtam az útját. A Haruhi Suzumiyát pedig imádom… utálni, így még egy indok arra, hogy a KyoAni felkerült a listára.


Negyedik helyen az „adaptációgyilkos #1”, azaz a Deen stúdió végzett. És ezzel lényegében el is mondtam mindent! Komplett retardált banda, akik számára teljesen ismeretlen a normális adaptáció fogalma. Ők fillerezték szét a Nurarihyon no Magót, ők a felelősek a Vampire Knight elbaszott végéért, ők barmoltak bele a Samurai Deeper Kyóba, nekik köszönhetjük a QUALITY-ket a Higurashiban, ők szabadították a világra a Hakuoukit, a Kenshin fillereket és ők csináltak rétestésztát az egyébként harmatgyenge Hell Girl-ből is. Kill it with fire!
Egyetlen kiemelkedő animét láttam csak tőlük, a Fate Stay Night-ot, ami ugyan megint nem az adaptálás csúcsa, de még így is élvezhető és jó lett. Ezért riszpekt! Másért nem!


Vagy ha úgy tetszik: „adaptációgyilkos #2”. Ugyan valahol furdal most a lelkiismeret, hogy rosszabb helyre raktam őket Deen-éknél, elvégre két animéjük is van, amik bent vannak A kedvenceim között (Gankutsuou és Basilisk), illetve a Gantzot és a Seto no Hanayomét is piszkosul karmolom, de ezeket leszámítva nem különbek Deenéknél, illetve az a tény is erősen közrejátszik, hogy az Afro Samurai nevű hányás az ő kezeik alól került ki, amire egyszerűen nincs mentség.


És a dobogó második fokán: STUDIOOOO FILLEROOOOOT! Szedjük is össze, hányféle titulussal büszkélkednek:
– A QUALITY-fejek egyértelmű nagykövetei,
– a filler-özön kizárólagos forgalmazói,
– a pofátlanság elismert díszpéldányai és
– a haszonszerzés legfőbb élenjárói.
Konkrétabban: A Naruto SHITpuuden sokat mondó címe, a Beelzebub védjegyének számító filler-tenger, fillerek úgy az összes, 2000 utáni animéjükben, a Yuu Yuu Hakusho ronda grafikája, a Saiyuki manga bűnrossz adaptációja és biztos sok egyéb mással is büszkélkednek még, de így hirtelen ennyi jutott az szembe. Egyetlen kifogástalan animéjük a Juuni Kokuki, amivel mondjuk odatették magukat, de úgy rendesen.
(Max annyit még hadd jegyezzek meg, hogy a jelenlegi Bleach filler-arc eddig meglepően jó, minőségre, előtte pedig a Fake Karakura arc utolsó pár része lett lehengerlő. Komolyan, mintha nem is ők állnának a munkálatok mögött…)


Ééééés a dobogó legfelső fokán, az időhúzások és az alacsony költségvetés koronázatlan királya, aaaaaaa Toeiiiii!!!!!44 Így is van, a feketelistám élén a Toei végzett. Noha szeressem tőlük a One Piece-t, de ez bőven nem az ő érdemük; ez Oda érdeme. Az anime? Sokkal jobb is lehetett volna, ha nem ezekre a n00bokra bízzák. Időhúzás, időhúzás hátán, következésképp fos pacing, konklúzió: csak akkor élvezhető úgy igazán, ha darálva fogyasztjuk. Dragon Ball dettó. Ugye mindannyian emlékszünk még a Namek bolygó utolsó 5 percére? Felejthetetlen!
Lényeg a lényeg: minden amellett szól, hogy a Toei a leggányabb anime-stúdió. (Na jó, most az ilyen nevesincs, tizedrangú üzemeket kihagytam a felsorolásból, mint például ACC, AIC Spirits és társaik, amiknél azért jobb a helyzet, de az ismertebb stúdiók közül egyértelműen az egyik legalja.)

Explore posts in the same categories: És a többi...

25 hozzászólás - “Feketelista – anime stúdiók”

  1. Péter Says:

    Volt egy olyan érzésem, hogy a Toeit rakod az első helyre, bár bíztam benne, hogy inkább a Pierrot lesz. No offence Junchi koma, de akikhez olyan címek kapcsolódnak, mint a Kinnikuman, Hokuto no Ken, Dragon Ball, Sailor Moon, Cutey Honey, Saint Seiya, Voltron, Digimon azokat én nem húznám így le, pláne hogy ma is ezek kései klónjait nyomatják ezerrel.

    Nem azért, csináltak ők is hülyeségeket (DB:GT) vagy csesztek el szériákat (SM Stars) és hajlamosak húzni az időt is de ez még mindig a kisebb rossz. Egyébként ez az időhúzás is egy akkora közhely… a mainstream hypeok ezzel járnak, hogy addig húzzák őket amíg lehet.

  2. Wagner Says:

    Péter, az egy dolog, hogy ezeket a címeket a Toei animésítette meg, de nem kell úgy csinálni mintha ők találták volna ki ezeket. Ebben igazat adok Juncinak, a Toei animéit csak darálva lehet élvezni. A Pierrot animéit meg igazság szerint sehogy nem lehet. Szóval inkább őket kellett volna az első helyre tenni. Bár azért a YYH-ra nem nagyon tudnék rosszat mondani.

  3. Péter Says:

    Wagner, én nem csinálok úgy, mint ha ők találták volna ki, ennyire hülye nem vagyok. Arról beszélek, hogy a Toeit túlzás volt úgy betenni az első helyre, hogy gyakorlatilag generációk nőttek fel az ő animéiken, és a maiak döntő többsége is onnét merít, nem is keveset.

    Mint mondtam csinálnak ők is szart, de még mindig inkább ők, mint a Pierrot, vagy a Deen.

  4. viral Says:

    KyoAni nekem sem tartozik a kedvenceim közé, de azért a Key adaptációkat nagyon jól megcsinálták, azon kevés VN-adaptációk közé tartoznak, amik élvezhetőek. Plusz tényleg minőségi munkát szoktak végezni, az animációra általában nem lehet náluk panasz. A hype-olásuk viszont tényleg túlzás.

    A Deen-t próbálom olyan messzire kerülni, amennyire csak lehet, de néha nehéz, mert túl sok animét csinálnak ahhoz, hogy mindegyiket kihagyjam. Mondjuk azért nekik is van 1-2 jó sorozatuk, de szerintem ők is tudnának többet nyújtani hogyha az egy szezonos budget-jükből nem 5 sorozatot akarnának csinálni, hanem mondjuk 1-et vagy 2-őt.

    Gonzot nem utálom, mert igazából szerintem kb. épp annyi bűn rossz sorozatuk van mint nagyon jó. Ők is leginkább az utóbbi években alkottak szemeteket, nem hiába mentek csődbe (bár azt hiszen most fel akarnak kelni poraikból a Last Exile folytatásával).

    Nekem a Pierrot-al sincs bajom, a fillerek minden hosszú sorozathoz hozzátartoznak, akármelyik stúdió is csinálja őket. És azért ők is nagyon rég a szakmában vannak, és sok jó animét letettek az asztalra a 2 mainstream shounen mellett, és tudnak ők ha akarnak.

    Toeitől meg jó sorozatot One Piece-n és Dragon Ball-on kívül nem láttam, de azok sem az ő érdemeik. Mondjuk igazából nagyon semmilyen sorozatot nem láttam tőlük, szóval nem akarok ítélkezni felettük.

    Akiket még kerülni szoktam az a Nomad, Dogakobo, asread, Bee Train, és társaik, akiktől még tényleg nem láttam jó sorozatot. Az A1 sem túl fényes az adaptációk terén, az ő sorozataikhoz mindig úgy állok hozzá, hogy legfeljebb csak valami középszerűt fogok kapni, de persze azért itt is vannak kivételek. Aztán a J.C. Staff is eléggé gyengélkedik mostanában – sokak szerint a “második Gonzo” -, manapság leginkább csak klisékre épülő animéket csinálnak gyenge animációval és elcseszett anime-original részekkel.

  5. Junchi Says:

    >Péter

    Izéé, itt most főleg a stúdiókról, mint olyanokról volt szó, nem arról, hogy kihez mi kapcsolható. Ezzel az erővel akkor be se kellett volna raknom Pierrotékat a listába, mert hát a Bleach az egyik kedvencem, de mégis megtettem, mert annyira még én sem vagyok fanboy, hogy ne lássam a hibáit és ne tartsam, ezeket mérlegelve egy foskupacnak Pierrotékat.

    Toei meg bőven kiérdemelte, hogy az első helyen végzett. Engem aztán baromira nem izgat, hogy hány kult-sorozat köthető a nevükhöz, ha egyszer egy cheap, tré banda. Vannak nekik is jó sorozataik, e.g. Lovely Complex, sőt, én még a Candy-t is szerettem tőlük, de ettől még nem változik a véleményem.

    >Wagner

    Pierrottól (ahogy azt a posztban is említettem) egy jó animét biztos tudok mondani, a Juuni Kokukit. A stúdió talán egyetlen olyan animéje, ami nem hordozza magán Pierroték hülyeségeit.

    >Viral

    Bee Train és Asread kettősén én is gondolkoztam, hogy betegyem e őket, de végül is olyan sok cuccot nem láttam tőlük. Nomadékat viszont annyira nem utálom, szal a Yozakura Quartet pölö bejön tőlük, még úgy is, hogy mint adaptáció, meglehetősen gyér, viszont a Kampferre már nincs mentség.

  6. Péter Says:

    Én se azt mondtam, hogy ők az istenek, de mi másról ítéljek meg egy stúdiót, ha nem arról, hogy mit adtak ki a kezeik közül, még ha az nem is volt minden ízében tökéletes?

    Csináltak bőven hülyeségeket, ez nem is vitás, de cheapnek nem nevezném őket. A sorozataik abban az időszakban amikor készültek, szépnek számítottak. Például az SM-nél a különféle támadás és átváltozás animációk az akkori CG grafika képességeinek tökéletesen megfeleltek.

    Az újabb sorozataikat nem követem nyomon, a Pretty Curet nem is bírtam tovább 2 résznél.

    • Junchi Says:

      Mennyire tudnak jól adaptálni, milyen minőségben szállítják le az adott cuccot… ilyesmik. (Legalábbis én ezeket vettem alapul.) Szal a Gonzo is adott már ki a kezei közül jó és nagyon jó animéket, de ettől függetlenül mégis bekerültek, mert úgy overall nagy gazemberek ők is.

      • Péter Says:

        Adaptálás szempontjából a Toei általában jól nyit, vannak kifejezetten jó non-canon ötleteik is, aztán a végére rendszerint elcseszik, el lustálkodják, úgy vannak vele, hogy “elég lesz már ezeknek a fanservice is”. Legalább is én ezt tapasztaltam.

    • Kandur Says:

      >de mi másról ítéljek meg egy stúdiót, ha nem arról, hogy mit adtak ki a kezeik közül.

      Így se arról ítéled meg, hanem arról, hogy hány (mennyiség) animéjük van, hányan (mennyiség) nőttek fel rajta, és milyen rég óta (mennyiség).

      Akárhogy is nézem, ez maximum a jóisten érdeme, hogy 4 dimenziósra teremtette a világot, és az idő az telik, ha szar a stúdió, ha nem, az ember meg öregszik, ha szart nézett gyerekkorában, ha nem.

      Aztán az emlékek meg a valóság közti összefüggésekbe (illetve azok hiányába) meg inkább nem menjünk bele, mert az elég hosszú lenne. Ha csak egyedül a Sailor Moon-t kellene hasonlítanom az eredeti magához, amivel valószínűleg nem találkoztál, különben nem hoztad volna fel példának, haragom lávafolyama öntené el a monitorodon keresztül a szobádat. De a többi adaptációjuk is ugyanolyan gány.

      Még a Lovely Complex-el kapcsolatban is mondhatnám, hogy ha az is jó adaptáció lett volna, akkor ugyanolyan ötszögekkel meg buborékokkal tűzdelt lovely ragefest lett volna, mint a Kimi Ni Todoke, és Toei csak azért fektetett nagyobb hangsúlyt a gajgoke-ra mert az eltorzult fejek és rajzfilmes poénok mellett – illetve miatt – nem tűnt fel a rohadtul alacsony költségvetés…. de nem mondom, mert nekem is szíven csücske az az anime. De valahogy reggeli fekete kávé meg a bolygók együttállása pont olyan volt, hogy az valamiért összejött nekik, aztán ennyi.

      • Péter Says:

        Szép kis tanmese volt vaskalaposságról, nagyon szépen köszönöm. =) Ha csak az SM, DB duora hivatkozva alkotnák véleményt, azokról is csak a szép emlékek miatt, még azt mondanám igazad van, jelen esetben azonban nem ez a helyzet.

        Sailor Moont spec láttam eredeti nyelven, nem csak magyarul, láttam az összes szériát, mozikat, speciálokat, és most figyelj, a mangát is olvastam. =) Azt hiszem ezek után bőven elég alapom van arra, hogy a szép emlékeken kívül más is nyomjon a latba.

        Hogy hány kult anime kapcsolódik hozzájuk, és azokon hányan nőttek fel szvsz nem kérdéses, ennél fogva az adott animék jelentősége se. Hogy szubjektíve kinek-mi a véleménye ezekről az animékről, kinek tetszik, kinek nem, már egyéni szociális probléma. Spec én se vagyok oda például a Gitsért, mégsem kérdőjelezem meg, hogy egy jelentőségteljes kultanime.

        Végül, hogy a “csak a szép emlékek” miatt feltevésedet végleg megcáfoljam, például Cutey Honey, vagy Hokuto no Ken esetében akkor se tudnék ilyen szempontból elfogult lenni, ha akarnék, hisz amíg netem nem volt, a létezésükről se tudtam, netem pedig nem oly régóta van.

        Én elfogadom, ha valakinek nem tetszik a Toei, vagy az animeadaptációik, azt tartottam csak túlzásnak, hogy Junchi az első helyre tette, amihez persze ettől függetlenül joga van, mert ez az ő blogja. Nekem tetszenek a Toei animéi, már persze közel se mind, de a nagyobb nevek igen.

      • Thral Says:

        @Péter: Ember, mégis hova figyelsz? Ennyire ne legyél már elvakult fanboy, könyörgök. Junchi világosan megmondta miért került a Toei a legelejére és még hsz-ben is megírta. Tudjál már olvasni. Vagy szerinted a toei tényleg olyan minőségű stúdió mint ahogy itt beállítod?

      • Péter Says:

        Fasza, az olvasást ebben az esetben neked is ajánlom, mert pont az előbb mondtam el, hogy szerintem túlzás az, hogy Junchi az első helyre tette, ami az én véleményem.

        A Toeit spec nem tartom a legjobb stúdiónak, sőt csinálnak szart akár szériák, akár egész animék szintjén. Viszont tekintve hogy mennyi kultanime kapcsolódik hozzájuk, amik ha messze nem is hibátlanok de összességében jók, így én nem tettem volna őket az első helyre. Hogy Junchi nem így gondolta, azaz ő döntése, viszont ettől még nem muszáj ezzel egyetérteni.

        Remélem további szájbarágás nem szükséges.

  7. Dodgers Says:

    KyoAni és Gonzo helyezésével egyetértek, nem is emlékszek tőlük 2005 óta olyan animura, ami elérte a közepes kategória felső határát is, de az azt megelőző időszakokban is produkáltak látványos buktákat egy-két területen, mint például a CG alkalmazásával való küszködés. Pierrot és Toei helyezését ugyanakkor felcserélt sorrendnek érzem, függetlenül attól hogy ha elbarmolásról van szó ők ott vannak az élmezőnyben. Toeinek annyi előnye van a Pierrottal szemben hogy több meghatározó animura tették rá a mancsukat, amelyek (adaptációtól független) minőségét nézve ma is állják a sarat, ehhez képest a Pierrot a Yu Yu Hakushón és a Great Teacher Onizukán kívül nem nagyon produkált olyan adaptációt amire oda lehetne tenni a “jó” pecsétet (Bleach hajlana afelé hellyel-közzel, de még mindig nem kap sütit).

  8. mufurc Says:

    Aww, ne bántsd a Gonzót. Tény, hogy a cuccaik 90%-át én se bírom, de azért ott a Gankutsuou, a Yukikaze és a Blue Sub 6, és akárhogy is, azok közé a stúdiók közé tartoztak, akik a sok kaki után befolyt pénzből hajlandóak voltak kísérletezgetni… még ha ez általában nem is sült el jól. :D;;

  9. Mariko Says:

    A lista minden helyezettjével egyetértek a Toeit leszámítva, velük eddig nekem még nem volt semmi gondom, bár nem is vagyok nagy DB rajongó. Én az A1-et vennem be ötödiknek, mert akik szétbarmolták a Kuroshitsujit és megalkották a Togainu no Chi névre hallgató borzalmat, azok megérdemelnek egy helyezést. ^^

  10. Eldaron Says:

    Korrekt lista, kivéve Kyo-Ani-t de ízlések és pofonok. Én pl. azt nem értettem sose, hogy miért van annyi gonzo fan. A nagy része annak amit csináltak szemétre való kb. A fos CGI koronázatlan királyai.

  11. Junchi Says:

    >Dodgers

    Uh, tényleg, a GTO is Pierrot cucc! Ezt el is felejtettem… ^^” (Legalább még egy ok, hogy hátrébb legyenek mint Toei. :3)

    >mufurc

    A Gankuért tényleg nagy riszpekt, majdhogynem tökéletes anime, de azért nah… Ha adaptálnak valamit, akkor inkább menekülnék, ha lehet. :3

    >Mariko

    A-1 határeset volt – eredetileg az lett volna az ötödik, csak aztán eszembe jutott, hogy ott van még KyoAni is + azért van nekik egy-pár igényes animéjük is, szal… ^^

    >Eldaron

    Emlékszem, anno mekkora hype volt a Gonzo körül, és ha kijöttek valami újjal, egyből ment mindenhol az akt cucc szénnédicsérése. A néhai animax fórumon még saját thread-je is volt a stúdiónak. Szal gondolom innen a sok fanboi.

  12. matekzsenike Says:

    Szia!

    Am majd nem csinálnál egy listát a “legjobb stúdiók” címmel? +hozzá egy két példa^^. Persze csak, mert én nem vagyok annyira otthon a témában, és azt is szívesen elolvasnám.

    Ez a post pedig nagyon tetszett. 🙂

    • Junchi Says:

      “Legjobb stúdiók” post valszeg így külön nem lesz, de ha tényleg érdekel a téma, akkor valami ilyesmit mondanék így, reflexből:

      1. Madhouse
      2. Sunrise
      3. Shaft
      4. I.G.
      5. J.C.Staff, bár mostanság igencsak kijárna nekik egy naaaagy seggberúgás…

  13. Prof. William Says:

    “Gonzo

    Afro Samurai nevű hányás az ő kezeik alól került ki, amire egyszerűen nincs mentség.”

    Innentől nincs is miről beszélni. Az az anime egy emberiség elleni bűntett. Elég lett volna csak az első rész első felét és az utolsó rész második felér leforgatni és összerakni és még talán közepes is lett volna a történet de erre az 5 részre egyszerűen nincs mentség… Főleg a “Jájájájj Samuel L Jacnkson szinkronizálja Afróóóóót Ó ISTENEM MENNYIRE MENŐ! EZ ALAPMŰ LESZ EMBEREK!” hozzáadáson röhögtem nagyon. Főleg hogy a hatalmas nagy szinkronizálás a részenkénti 1-2 Shut up! -re korlátozódott… Az Afro Droidnál meg kivájtam a szemem de előtte még lemészároltam teljes baráti körömet nehogy valaha is beszennyezzék ezzel a förmedvénnyel lelkük. 🙂

    Az 15 részen át tartó 3 perces Namek pusztulás meg azóta is szállóige a haverok között…

    • Junchi Says:

      Hajj, de ha látnád, hogy milyen magas rating-jei vannak mindenhol…

      MAL-on pölö, mikor utoljára néztem, valami 7.50-en állt… Ez volt az a pont, mikor elhatároztam, nem adok egy lyukas, szaros zoknit sem az ottani banda véleményére.

  14. matekzsenike Says:

    Köszi szépen a listát. Ha tényleg ezek a legjobb stúdiók, egy-két anime-be, amit ők csináltak, bele nézek. Persze egy jó stúdió nem garancia, egy jó történetre. Mert kapásból, most, hogy így utána néztem Madhouse csinálta(ha jó helyen néztem utána persze.xD) a Kiba-t, ami, hát… nem nyűgözött le. 🙂

    • Péter Says:

      Minden stúdió csinál szart, csak az nem mindegy mennyit. Madhouse spec korrekt, bár egyik-másik animéjük tökéletesen kimeríti a túlértékeltség fogalmát (khm… Death Note).

      Sunrisenál mondjuk már jobban érezni azt, hogy igazság szerint 1 végtelenített mecha filler miatt olyan híresek ők, amit úgy hívnak Gundam. Mondom ezt annak ellenére, hogy a Cowboy Bebopot és a Gintamat szeretem tőlük.

  15. Mangekyo022 Says:

    Háááát…. szerintem a Pierrot és a Deen messze rosszabb, mint a Gonzo és a Toei, illetve szerintem beférhetett volna az ARMS is, de ez csak az én véleményem! 😉

  16. Dani Says:

    mi baj van a Toei-el? nekem személy szerint nincs bajom a Toei-el, a Dragon Ball sorozatok és a One Piece-t szeretem tőlük, és néha a fillerei is élvezhetőek. Lehet, hogy időhúzósak, és lassan halad a One Piece-nél de inkább csak 1 fejezetet dolgozzanak fel, minthogy fillerezzenek, nem így van? És ha csinálnak is belőle fillert, az is csak pár rész az egész és mennek tovább a canon részekkel. A Pierrot az viszont a fillerek királya ahogy látjuk a Narutot elbaszni, és főleg hogy nemsokára elkezdik a Boruto-t, úgy belevágni hogy csak 8 fejezet jött ki, de azért animét kell csinálni belőle. xD De viszont a Pierrot-tól szeretem a Nils Holgersson-t, a Bleach-et, és Bújj, bújj szellemet! Bár nincs nem feketelistához tartozik, de a Madhouse viszont jó animéket csinál, semmi filler, megvárja míg egy mangasorozat véget ér, csak utána csinálni, azért az le a kalappal előttük! 🙂


Szójjá' hozzá!

