Fate/Zero – WIN vagy nem WIN? Ez itt a kérdés! (ITT: spoilerz)

*sigh* Ha most rákérdeznének, melyik animét volt a legnehezebb értékelnem az elmúlt x évben, 99%-os valószínűséggel a Fate/Zerót mondanám. Ez a cucc… maga a testet öltött ambivalencia. Töprengtem is rajta nem keveset, hogyan is adjam elő ezt a posztot, míg végül aztán döntöttem: a szokásos „bevezetés, majd alapszitu-felvázolás, pozitívumok/negatívumok, végül zárás” formulája helyett előbb a keserű szájízért felelős „csalódásaim jegyzőkönyve” rész, amit aztán a pozitívumok „listája” vált fel. (A jó-rossz felcserélése ezúttal tehát szándékos. A végén azért összegzek egyet, ha addig még kitartasz, lelkes olvasó.)

– Hogyan is kezdődött ez az egész? Áh, igen: Fate Stay Night-ot komálás (nem szívügy vagy ilyesmi, de kellően érdekes ahhoz, hogy jónak titulálás), Fate/Zero anime-adaptáció hír hallatán fejfelkapás, 2011 őszi szezon várás, NAGY NAP idején izgatott torrent-izzítás, első epizód vaccsolás, nyálelválasztás a szájban beindítás, grafikára rácsodálkozás, majd orgazmikus élményvarázs, Saber felbukkanás, farkasutánzó fanboi-vonyítás. Ez röviden az első epizód története. Majd jött a következő és a következő és a következő. Az elégedettség-o-méter veszélyes vörösben virít (közben behódoltam Caster előtt. ZSENIÁLIS.) A plot forog, az alkotó pihen. Aim for the top! Ám hopp, jön egy aprócska homokszem, mely gigantikus kavicsként hatol a gépezetbe: céltalan loliservice – zéró relevancia. Rin drága egészepizódos cameo-t kap, értékelhető pillanat az, ami alig 5 perc és tartalmaz egy kis Aoi-t némi Kariyával. Az első MEHH távozik a szájüregemből. Tékozló lelkesedésem azonban hamar visszatalál, hogy újabb csalódással gazdagodva ismét a keserédes búcsú jelentét adjuk elő: Jön a 11. felvonás, vele a sok Pinocchio-like orr, szétcsúszott arcszerkezetek és halott tekintetek – „Majd BD-re kijavítjuk!” Újabb MEHH a már meglévő mellé, ami az epizód végére kettes szorzóval bővül: Assassin halála. Szerencsétlen szolga. Kénytelen-kelletlen rákell húzzam a céh minden egyes tagjára a „canon-fodder” feliratú pólót. Ennyi szerep jutott nekik. Se több, se kevesebb. Végül S1 utolsó két része, ami a helyszíni kivizsgálás után sterilnek bizonyult, noha az üres fecsegés és a fölösleges filozofálgatásba való kicsapongás egyből szemet szúrt szakembereinknek (ezzel az alliterációval tavaly díjat nyertem egyébként) és az bizonyos fokú nemtetszést váltott ki bennük. Jöhet a második félidő!

S2 előélete hasonló mederben folyt, annyi különbséggel, hogy itt hamarabb érkezett az első keserű pillanat. Archer the Golden Ego és RAGEserker látványos, ám teljességgel out of concept légicsatája a vadászgépekkel akár saját életet élő motivational poster is lehetne: „Így ne!” Caster halála újfent a tenyér és az arc közös harmóniáját teremti meg. Eztán minden úgy történik, ahogy az a Nagy Könyvben megvagyon írva, egészen Kotomine Kirei-ig. Az adaptálás során csúnyán elvész az az apróság, ami ahhoz kellene, hogy Kirei össze-visszacsapongó karakterét jobban megértsük, a hirtelen pálfordulása pedig nem csak az én pupilláimból formált kérdőjelet. Céltalan, motivációval nem rendelkező mágussá lép elő, jelleméből mindössze annyi jön le, ami az Archerrel való beszélgetésekből kiderül. Végül a nagy klimax, mely egy idegesítően egyoldalú harcot tár elénk (We miss you, Broskandar), míg a rajongástól túlfűtött cikkírót majdhogynem egészben fosztja meg rajongása tárgyától: a Saber kontra Berserker harctól és annak mindenféle előzményeitől és konklúzióitól. Zárásképp pedig a nagy Saber vs Archer harc is elmarad, amiről naivan azt hittem, hogy ez okozza majd Fuyuki város pusztulását és nem a grálból kiömlő trutyi.
(A pajzsot pedig elegánsan felhúzom így a végére az esetleges támadókkal szemben: Az nem kifogás, hogy az LN-ben is így volt minden, mert akkor az LN-t is nekiállok fikázni.)


Szal… jah. Hiába rendelkezik ez a cucc MINDENNEL, ami elegendő lenne egy szép magas értékeléshez, ha egyszer ez a sorozatos csalódástenger kvázi végig jelen van mellette. Mert rengeteg érdekes és jó karakterrel operál a cucc – a rinyagép Waver-en kívül mindenkit kedveltem, ami nálam baromi ritka és még character developmentre is futotta, méghozzá nem is akármilyenre. (Kiritsugu még a kedvenc anime-karaktereim 10-es listájára is felkerült!!) De rajtuk kívül is ott van még a remek történet, a majdhogynem filmes színvonalon operáló grafika és animáció, Kajiura Yuki zenéi, a kiváló szinkron, Urobochi-mester dialógusai, a felnőtt, FSN-nél ezerszer komolyabb összkép és a sort még mindig folytathatnám… De nem teszem, mert hiába az ízletes fagylaltkehely, öntettel, keksszel és gyümölccsel a tetején, ha egyszer döglött legyek hűsölnek benne. Ha pontoznom kéne… akkor adnék rá egy… ?/10-et. Nem tudom, na! 7-től 9,5-ig érzek én mindent. A BD-rip revaccs dönt majd a végleges ítéletet illetően. Addig MAL-on is marad unrated.

Stay tuned! (Mára ennyi elég is belőlem…)

Explore posts in the same categories: Minden más

19 hozzászólás - “Fate/Zero – WIN vagy nem WIN? Ez itt a kérdés! (ITT: spoilerz)”

  1. -OJ- Says:

    Nagyon hiányzott a végéről a Gil vs Saber. Még ha csak előzmény is a sorozat, hogy lehetett kihagyni egy ‘epic végső csatát’? Mintha az SW3 végéről lehagyták volna az Obi vs Ani párbajt😦

    A két Kiritsugu flashback epizód helyett az egyiket nyugodtan kaphatta volna Kirei is

    Én végülis megadtam rá a 9/10-et, az első évaddal ellentétben itt legalább harcoltak is végre😀

    • Junchi Says:

      Ugyan a Gil vs Saber final fight nincs benne az LN-ben sem, de egy kicsit hülyén vette ki magát a dolog, hogy az FSN kvázi ezzel indít. Szal filler, nem filler, igazán belerakhatták volna, szerintem nem fújt volna érte senki.

  2. kvakond Says:

    Remek írás, többször felröhögtem. Azért azon anekdotád, amely alapján alliterációd aposztrofált adottságáért anno awardot akasztott aligha allokákolom archívumomba “akkreditált állítások” alá.

    Bár a rageserker ace combat jelenet meh-faktorában igazad van, ahogy Saberből is elkeserítően kevés jutott az utolsó két részben, velem nem tudott a Fate/Zero olyat tenni, hogy ne kislányos ujjongással és az arctáji testnedvek heveny kiválasztásával reagáljak, ha csak eszembe jut. Húsgombócba görnyedve, könnyes szemmel és remegő kézzel néztem végig az utolsó két részt, többször.

    Ezért én magam nem is szeretnék írni róla, mert a józan ítélőképességet mellőző tömény fanboizmus lenne. Neked azért köszönet, hogy rávilágítottál néhány hibájára.

    Számomra mondjuk Kotomine Kirei kellően fel lett vezetve, még ha nem is maradéktalanul. Az LN-ben pedig tudtommal ugyanúgy zajlott a saber vs archer ^^

    • Junchi Says:

      Ezért én magam nem is szeretnék írni róla, mert a józan ítélőképességet mellőző tömény fanboizmus lenne.

      És ez baj? Nem is egy posztot írtam már meg 101% fanboi-stílusban.😀 Mikor úgy éreztem szükség van rá, hát kiadtam magamból, amit csak lehetett. (Btw valami olyasmit olvastam tőled, hogy FZ vs FSN bejegyzéssel készülsz. Ha igaz, erőteljesen támogatom az ötletet.)

      • kvakond Says:

        Szeretek úgy tenni, mintha minden amit írok egy egyetemes igazság része lenne. Mert ugye hát az.

        Látom van belső informátorod. Az elgondolás tényleg létezik, csak még nem tudom, hogy lesz-e egy postra való.

      • Junchi Says:

        Olyan sok belső informátor azért nem kellett hozzá, szimplán a blogodon olvastam. ^^

        Mindenesetre érdekelne egy FZ vs FSN bejegyzés, ilyet még úgy sem írt senki idehaza, szal tekintsd úgy, hogy egy érdeklődő fixen van rá. :3

  3. The Chazz Says:

    Ide is be kell rondítanom a fanboizmusommal, nem állhatom meg.

    A végén már nem a nagy látványos agyam-eldobom csatáknak kéne számítaniuk, hanem annak, hogy Kiritsugu célja igazi volt-e vagy sem! Saber vs. Archer fight a Grál szempotjából már teljesen mindegy volt, nem voltak ütköztetnivaló eszmék a felek között. Berserker-nek is csak annyi volt a baja, hogy Saber rá se bagóztt arra, hogy a nőjét el akarta szeretni, hogy miért nem büntette meg őt a lovagi kódex megszegéséért. A város meg úgyse miattuk pusztult el.

    A többivel, amit leírtál, maximálisan egyetértek, canon-fodder póló, loli meh, Kiritsugu flashback sok, Kirei WTF, ahogy leírtad.

    • Junchi Says:

      Szívesebben vettem volna, ha a város a Saber – Gil csatában pusztul el és nem a grál taknyától. :3 Én biztos megléptem volna, már persze, ha maradt volna rá idő.

      Mondjuk nem panaszkodok, szal azért az epilógus így sem volt rossz, már csak azért se, mert a “Kiritsugu célba ér” kártyát imho baromi jól használták fel.

  4. SaiyaGin Says:

    Csatlakozom a ?/10-et erősítők táborához.

    • Junchi Says:

      Igazából azért is nehéz ezt a cuccot értékelni, mert ketté lett választva és mondjuk jobb szeretnék az egész sorozatra adni valamit, mint a kettőre külön.

  5. Sach Says:

    Kb. én is ezen a véleményen vagyok, nagyon jó alapanyagból néha kihozták azt ami kilehetett, néha meg nagyon nem tudták.
    „Majd BD-re kijavítjuk!” -> szvsz nem lett olyan jó, hogy újból nézzem, pedig pl. ahogy te is írtad Kiritsugu ritka jó karakter, aki megérdemelt volna egy jó befejezést (még ha filler is lett volna), ehelyett mindent elveszített, bezzeg a sok tucatfőszereplő meg mindent megkap a végére, amit addigi teljesítménye alapján nem kaphatott volna meg.
    Nem bántam meg, hogy megnéztem, de ez így csak egy 7/10.
    Legszívesebben elkezdeném a Fate/stay night-ot ha nem tudnám, hogy az nagyon rossz lett emlékeim szerint.

    • Junchi Says:

      A magam részéről mindenképp tervezem az újrázást – egyrészt azért, hogy valami pontfélét mindenképp adhassak rá, másrészt az extra content miatt.

      A befejezés Kiritsugu részéről nekem bejött, sőt, még Kariya részéről is. Ott volt a csávó, megpróbálta megmenteni Sakurát, de nem jött össze neki. Szeretem, ha nem minden rózsaszín egy animében és nem jön ér mindig mindenki célba.😀

      • Sach Says:

        Én se cukormázas happy endre vágytam, csak azt hogy Kiritsugu vmennyire elérje a célját, hogy nem volt hiábavaló a sok belefektetett munka (pl. láthassa a lányát).
        Kariya befejezése nekem is bejött, alapból rossz úton kezdett neki a “hősködésnek”, így már az elején láthatatlanba borítékoltam neki a bukást, de hogy pont Sakura vessen véget neki, arra nem számítottam (hogy lett belőle az FSN-ban egy háremkellék?).

  6. morwen Says:

    Nálam a két véglet ilyen szempontból a kerekes lovag vs ökrös fogat rész és a romboljuk le a főszereplőt erkölcsileg jellegű részek voltak. Utóbbiból kettő is, az első évad végén egy részben Sabert alázta a többi “király”, a második évadban meg flashback részekben kaptunk leckét az utilitarizmus árnyékos oldaláról. Szerencsére nem volt utalás hegyes fülű vulkáni barátunkra, aki szerint a többek érdeke előbbre való az egyén érdekénél (nem pontos idézet, de lusta vagyok utánanézni).

    A külsőségekre tényleg nem lehet panasz, a karakterek is zseniálisak, és engem még a Rin-es rész se zavart, mert bár az anime története szempontjából tényleg mellékes dolgok történtek, de Rin fanboy vagyok, szóval bejött🙂 Egyébként ezt lehetett érezni, hogy a karakterek köré építik a rajongótáborokat, és ezért kellettek a látványos ám semmitmondó jelenetek, amik időnként ízlésficamosok vagy nem odaillőek lettek.

    Egyébként ha megnézzük a youtube-on az amv-ket akkor pont ezeket a jeleneteket látjuk, és el vagyok borzadva hogy nem vagyok képes egy értelmes amv-t se találni az animéről, ami ne tipikus harcolós jellegű lenne.

    • Junchi Says:

      Rint én is komálom, épp csak az van, hogy 1) nem pont ő az, akit a Zeróban látni akartam, 2) nem sok értelme volt a kis különkiadásának, és a loli verziója is totál hidegen hagy.😀

      AMV-ket meg nem is néztem még, de most őszintén: miből legyen AMV, ha nem a fájt scene-ekből? :3 Jó, lehetne akár az epicebb dialógusokból is AMV-t gyártani (mert lehet – ékes példa rá a Bakemonogatari), de azt kevesen merik bevállalni, nem véletlenül.

      • morwen Says:

        1) mindenhol látni akarom, mindenféle ruhában, mindenféle életkorban, hogy meg lehessen unni
        2) nem vagy elég pedo ^^ alapszabály: minden karakter kawaii faktora a négyzetére emelkedik loli formában

        Egyébként azért is nehéz amv-t csinálni belőle, mert ugye ott a látvány, ami egyrészt a harcokban, effektekben csúcsosodik ki, másrészt a hátterekben (épületek, víz, fények). Ezekből pl lehet amv, mert látványosak. De ott van a sztori is, ami viszont elég prózai, lévén light novelből készült, ezt viszont nem nagyon lehet ábrázolni amv-ben ami rövid, pörgősebb műfaj általában. Szóval nehéz visszaadni pl azt, hogy Saber idealizmusa mennyire naiv mikor szembesítik egy nárcisztikus despotával és egy autoriter uralkodóval, aki abban a kontextusban a “jó király”-t testesítette meg. Ezt szavakban sokkal könnyebb elintézni, hogy a király dolga nem az, hogy mártír legyen, hanem hogy vezesse a népet. Max jellemábrázoló amv-ket tudok elképzelni, mert azért voltak jellegzetes jelenetei mindenkinek,

      • Junchi Says:

        Egy ilyen jellemábrázolós AMV-t én is szívesen megnéznék, Kiritsuguval a főszerepben. Most így hirtelen lepörgettem magamban azt az utat, amin végigment és abból lehetne egy ütős AMV-t faragni. Ha lenne hozzá türelmem (és talentem :3), biztos megcsinálnám.

  7. cheatergs Says:

    Elnézést a tömörségért: Fail/Zero.

    Nem tudom melyik a rosszabb, a Fate/Stay Night vagy ez. Szokásom, most viszont nem részleteznék (wot), egyszerűen szólva kábé mindennel bajom volt, amiért semmi nem működött. Legkevésbé a karakterek, mert ennyire idegesítő bagázst még animében is ritkán tudnak összehozni.

    WIN: Unlimited Blade Works (a kaotikus első negyed órát követően legalább egész érdekesen forgott, mi több saját kliséket tört meg). Persze ez a win csupán a saját franchise-ában értendő. Ez se a kedvencem.

    • Junchi Says:

      Hehe, ez az anime változatlanul unratedként szerepel a MAL-os listámon, mint az egyetlen (vagyis a szétválasztás miatt kettő) completed sorozat, amire nem adtam pontot. Igaz, azt ígértem, hogy majd csak akkor teszem ezt meg, ha BD-ben újráztam, ami egyelőre még várat magára, viszont ez a post remekül összefoglalja, mik is voltak a legfőbb gondjaim ezzel a cuccal.

      Az UBW meg szerintem látványfilmnek csillagos ötös, minden egyéb fronton… hát… nem az igazi, hogy finom legyek.😀


Szójjá' hozzá!

