Anime-film pótlások

Totoro

Az elmúlt hét leginkább a „hasznos időbeosztás” jegyében telt, csakis a lényegre koncentrálva, kizárva a képletből mindenféle nemkívánatos tényezőt. Ezért is kerülhettek felszolgálásra és elfogyasztásra olyan fogások, melyek eddig, ilyen-olyan oknál fogva kimaradtak az életemből, holott alapvető gasztro-különlegességnek számítanak a nagybetűs TÖMEG étlapjain.
Mostanra viszont sikerült mindegyikbe belekóstolnom, a tapasztalataimat összegeztem a helyi vendégkönyvben, melynek nyers kivonatát a tovább gombra kattintva tekintheti meg az érdeklődő ínyenc. (A sorrend kronológiai.)

Tenkuu no Shiro Laputa
Felszolgáló: Ghibili
Évjárat: 1986
Választott dressing: „magyar szinkron”

movLaputa

Előételnek egy könnyedebb darabot választottam, egyenesen Miyazaki-séf ajánlásával. Az első falatok még inkább engem kóstolgattak, nehezen akartak lecsúszni a torkomon, de aztán egyre kellemesebb és kellemesebb ízvilág fogadott. Nem mondom, kóstoltam már ehhez hasonlót, nem is egyet, de az összkép mindenképp magáért beszélt és volt az ételnek egy sajátos, tanulságos, de rendkívül kellemes utóíze. Csókoltatom a szakácsot!

Gasztro-kritikai szempontok:
Látvány (grafika, animáció): 8/10
Zajosság (zenék, hangok): 8/10
Fantázia (sztori): 7/10
Alkotóelemek (karakterek): 7/10
Érték: 7/10
Íz (hangulat): 8/10

Overall: 8/10

Tonari no Totoro
Felszolgáló: Ghibili
Évjárat: 1988
Választott dressing: „magyar szinkron”

movTotoro

A következő fogás szintén Miyazaki-séf baráti tanácsára került az asztalomra. A felszolgált étel íze ugyan meglehetősen szegényesre sikeredett, viszont annál maradandóbbra. Már az első falat után egy levakarhatatlan vigyor kúszott fel a képemre és ez csak tovább fokozódott, míg ki nem nyaltam végül a tányért. A kissé szegényes fantázia ellenére egy abszolút emlékezetes, zamatos fogáshoz volt szerencsém, mely folyamatosan csiklandozta a nyelvem és becézte a torkom. Ajánlom a hozzám hasonló ínyenceknek, meleg szívvel!

Gasztro-kritikai szempontok:
Látvány: 8/10
Zajosság: 7/10
Fantázia: 6/10
Alkotóelemek: 7/10
Érték: 10/10
Íz: 9/10

Overall: 8/10

Millennium Actress
Felszolgáló: Madhouse
Évjárat: 2001
Választott dressing: „japán szinkron, angol felirat”

movActress

Miyazaki után egy hasonlóan kiemelkedő mesterszakács ételeit volt szerencsém pótolni, noha az igazsághoz hozzátartozik, mindkettő általam kóstolt darab jókora csalódásnak bizonyult. A Millennium Actress még a jobbik eset, ami egyszerűen nem esett jól. Az étel egész egyszerűen fantáziaszegény volt, messze nem éreztem azt a harmonikus ízvilágot, amit előzetesen vártam volna. Az összetevők úgy ahogy a helyükön voltak (a Chiyoko nevű hozzávaló igencsak unikális), de ez mit sem számít, ha a végeredmény szempontjából egy igencsak groteszk, fantáziátlan katyvasz lett az egész (bár a legutolsó falat azért így is kényeztetőre sikeredett). Kár érte!

Gasztro-kritikai szempontok:
Látvány: 8/10
Zajosság: 4/10
Fantázia: 3/10
Alkotóelemek: 7/10
Érték: 6/10
Íz: 6/10

Overall: 5/10

Ookami Kodomo no Ame to Yuki
Felszolgáló: Madhouse
Évjárat: 2012
Választott dressing: „japán szinkron, magyar felirat”

movOokami

Az 5 napos gasztro-pótlás toronymagasan legjobb fogása, á la Hosoda Mamoru. Egyszerre lágykönnyű és fulltömény, a Totoro nevű egytálételhez hasonlóan simogatóan kellemes és zamatos ízű, a legnemesebb fűszerekkel és alapanyagokkal megtámogatva. Az utolsó pár falat ugyan kissé keserű szájízt hagy és sajnos nagyon igényli, hogy kapkodva fogyasszák el, de a végeredmény szempontjából ez aligha számít. Egyedül talán a zajosságába tudnék jobban belekötni; rágás közben néha kifejezetten furcsa hangok születnek, de ezt bőven ellensúlyozza a pazar látvány, babusgatva ezzel nem csak az ízlelő mirigyeinket, de még a látószerveinket is. Akik kóstolták már az Usagi Drop és Clannad: After Story fogásokat, azok bátran próbálkozzanak be ezzel is – szerény véleményem szerint mindkettőt keresztbe lenyeli.

Gasztro-kritikai szempontok:
Látvány: 9/10
Zajosság: 6/10
Fantázia: 8/10
Alkotóelemek: 8/10
Érték: 9/10
Íz: 9/10

Overall: 8/10

Paprika
Felszolgáló: Madhouse
Évjárat: 2006
Választott dressing: „japán szinkron, angol felirat”

movPaprika

Végül desszertnek egy csípős, piros paprikát választottam, amit Satoshi-séf egy titkos szerrel felturbózott ugyan, ám sajna még ez sem bizonyult elegendőnek. Az érzékszerveim 4/5-e ugyan elégedett, épp csak a szám az, ami végül hoppon maradt. Ezzel az ízvilággal számtalanszor találkoztam már, amivel még nem lett volna semmi gond, ha legalább a végeredmény nem szenvedett volna csorbát. Elfogyasztás után inkább a „kaotikus”, semmint az „egyedi” az a szó, amivel a legjobban jellemezni lehet. (Ráadásul az utolsó falatoknál két összetevő – érthetetlen okokból – kémiai reakcióba lépett egymással, ami csak még inkább fokozta az amúgyis kellemetlen ízt.)

Gasztro-kritikai szempontok:
Látvány: 8/10
Zajosság: 7/10
Fantázia: 5/10
Alkotóelemek: 6/10
Érték: 4/10
Íz: 5/10

Overall: 5/10

Explore posts in the same categories: És a többi...

17 hozzászólás - “Anime-film pótlások”

  1. Dodgers Says:

    Ookami Kodomo no Ame to Yuki -> Eddig nem igazán foglalkoztatott a stuff annak ellenére hogy a hébe-hóba olvasott vélemények alapján nem tűnt kritikailag lebőgő darabnak, de az Usagi Drop ilyen módon történő megemlítése rögtön változtatott a helyzeten annyira, hogy valamikor én is megnézzem. Mondjuk már az is bőven bíztató ajánlólevél lenne ha csak a Clannad: AS-t nyomná le, de ha lesz legalább olyan jó mint az UD volt, akkor nyert ügye lesz az animunak a részemről.

  2. Junchi Says:

    Olyan sok elvárásom nekem sem volt tőle, de már az első 15 perc után láttam, hogy ez tényleg egy minőségi darab.

    Clannad AS-t imho egészben lenyeli, és nekem az Usagi Dropnál is jobban bejött.

  3. Rui-chan Says:

    Meglepődtem, hogy a Laputát 8/10-re értékelted. Nekem a kedvenc Miyazaki filmem, a Nauszikával együtt, de többektől hallottam, hogy kicsit gyerekesnek tartották. Való igaz, a célközönség a fiatalabb korosztály, viszont ettől még szórakoztató az idősebb korosztály számára is. Btw, szüleimmel megnézettem, nagyon tetszett nekik. ^^
    Ookami Kodomo: Igen, így kell egy gyereknevelésről szóló filmet megcsinálni!🙂 Jobban tetszett, mint az Usagi Drop, Clannadról pedig nem tudok nyilatkozni, mert eddig még nem bírtam rávenni magam, hogy megnézzem.

    • Junchi Says:

      Nekem a kedvenc Miyazakim vitathatatlanul a Mononoke Hime, bár a Porco Rosso és Ponyo még hátra van, de azok valahogy annyira nem hoznak lázba. (Szoros második a Totoro, a 7/10-es pontszáma ellenére is, amit MINDENKÉPP meg fogok szerezni DVD-n!)

  4. Péter Says:

    Volt egy olyan érzésem, a post megnyitása előtt, hogy a Paprika az “erőssége” miatt, neked nem nagyon fog ízleni… =)

    Ghiblitől amit még ajánlani tudok, az a Porco Rosso és a Mononoke Hime. =)

    • Junchi Says:

      A Paprikával számos gondom volt:
      1) Ezt a koncepciót millióegy helyen láttam már, sokan feldolgozták és tették ezt sokkal jobban.
      2) Az egész film inkább egy hektikus borzalom, semmint az ügyes rendezés fellegvára.
      3) Nagyjából adekvát 2)-höz: Satoshi SEMMI olyat nem tett hozzá ehhez a filmhez (imho), amit ne láttunk volna már a korábbi cuccaiban. Gyak ugyanazokat a köröket futtatta le a Paprikával, mint anno a Paranoia Agenttel.
      4) A végére az a szerelmi szál… TE JÓSÁGOS ATYAÉG!!

      Mononoke Himét amúgy már láttam – pont egy kommenttel feljebb meg is említettem.

      • balaaz Says:

        Hú, ezeket én mind olyan rég láttam, hogy nem is nagyon emlékszem rájuk – kivétel persze a Fakaskölkök. Érdekes, hogy úgy rémlik az idők távlatából, mintha annyira nem lettem volna oda a Paprika-ért, de tavaly mégis rányomtam utólag egy kilencest, amikor csináltam MAL és AniDB listát… Ennyit a pontozások megbízhatóságáról…😀 Azért 5-nél szerintem objektíve is jobb, az animék átlagáról kezd egyre lesújtóbb vélemény lenni, mióta egyre többet nézek és egyre többet dobok… Ahogy ennél a szintnél a Millenium Actress is mindenképp jobb, bár belőle is csak annyira emlékszem, hogy egy ideig untam, meg összezavart, aztán meg lenyűgözött és imádtam.

        Amúgy kellemes kis nyári, könnyed, stílusos bejegyzés lett ez Junchi – gratula hozzá. Bár filmrajongóként azt kell, hogy mondjam nagyon karcsú a felhozatal. Lenne még mit pótolni…😛

        A bevezetődnél egy ideig elméláztam, hogy milyen is a TÖMEG étlapja és hogy jön ez össze gasztro különlegességekkel. Nem akarok magas lóról beszélni szerintem kb. sehogy.😀 Az “igazi” ínyencség meg igazán túlhalad ezen az ötfogásos étlapon.:)

      • Junchi Says:

        Ahogy ennél a szintnél a Millenium Actress is mindenképp jobb, bár belőle is csak annyira emlékszem, hogy egy ideig untam, meg összezavart, aztán meg lenyűgözött és imádtam.

        Az MA objektíve valóban több egy 5/10-nél, de nekem ez a sztori, ezzel a végtelen ciklusban tolt megoldással nagyon nem jött be, főleg, hogy a konklúzió és az üzenet is mindenhol gyak ugyanaz volt.

        Amúgy kellemes kis nyári, könnyed, stílusos bejegyzés lett ez Junchi – gratula hozzá.

        Köfi.😛

        Bár filmrajongóként azt kell, hogy mondjam nagyon karcsú a felhozatal. Lenne még mit pótolni…😛

        Yupp, van még egy-pár darab, amit pótolnom kéne (Mind Game, Jin-Roh, Only Yesterday, stbstb), egyszer majd talán meg is ejtem őket, bár őszintén szólva én mindig is sorozatpárti voltam.

        Az eleje meg: Értsd, alapművek, amik eddig valamiért kimaradtak az életemből.😀

  5. Junchi Says:

    Btw hosszas töprengés után végül úgy döntöttem, felviszem a Totoro pontját 8-ra. Egyszerűen nem lenne méltó hozzá a 7/10, pláne úgy nem, hogy az op-ját még mindig dúdolgatom.

    • Catrin Says:

      😀 remek. Totorót és Ookamit nagyon szeretem.

      A sorozatpártiságról és a listádat nézegetve jutott eszembe, hogy ajánlom neked az Itazura na Kiss-t. Azt nem mondom, hogy tetszene is (túlidealizált, de poén), viszont kár lenne kihagynod. Érdemes végig nézni, bővebben most nem nyilatkozom róla.^^

      A filmek közül a Paprika anno tetszett, de így visszagondolva, már lehet nem díjaznám annyira… na majd egyszer. A Millenium Actress-t is majd majd.

      • Junchi Says:

        Rákerestem erre az Itazura na Kiss-re. Először azt hittem, “WTF, miért akarsz nekem romantikus limonádé sorozatot ajánlani?”, aztán valami olyasmi ugrott be, hogy “biztos ez is valami School Days cucc” (de ahhoz meg nem hallani róla eleget), majd láttam képeket, hogy ebben is van child rearing szál, úgyhogy mindenképp belelesek majd.😀

        Millennium Actresst amúgy érdemes megnézni, ha nem is a sztori végett, de a humora miatt annál inkább.

      • Catrin Says:

        A “majd felfedezi magának” elvet követtem.😄

        A magam részéről egyik moesuliháremökörségfan barátnőm ajánlotta, szóval egyből közöltem vele, hogy köszi, nem! De mikor kimondta a gyereket (nem szutyok hárem, nem összejöttek=itt a vége koncepció \o/)… engedtem romantikus shoujo vágyaimnak. Nem bántam meg, valóban kevésbé ismert (lehet ezért is csápolok érte még pár embernél^^), de a műfajában remek darab, a túlzásai és a főhős srác nullának tűnő sajátos karakterfejlődése ellenére is.
        De nem akarlak megtéveszteni, ez az anime a gyereknevelésről nem szól; az a lényege, hogy jutnak el a főszereplői a családalapításig. Szóval ahogy mondtam lehet nem nyeri el a tetszésedet, de a listád “nőioldalát” figyelve szerintem érdemes megnézned. Aztán ha majd bánod, szidhatsz.😀

        A MilleniumA-t pedig lehet nyáron beiktatom.

      • Junchi Says:

        Mindenképp ránézek, lehet még a nyáron.😀

  6. Skydragon Says:

    Tokiói keresztapák megvolt már?
    Ha nem akkor, MINDENKÉPP ajánlom figyelmedbe eme nagyon szórakoztató darabot és ígérem, hogy ebben nem lesz (annyi) mindfuck illetve hasonló koncepció, mint Satoshi többi filmjében.

    • Junchi Says:

      Az az egyetlen, ami még hátra van, bár most a duál Satoshi-csalódás után valahogy nem sok kedvem van hozzá.

      • Skydragon Says:

        Kérlek bízz bennem és nézd meg mihamarabb (bár mondjuk karácsonykor játszódik, szal nem éppen aktuális :D), de hidd el könnyesre fogod nevetni magad és a Satoshi-o-meter feljebb kúszik majd ezután. ;Đ

      • Junchi Says:

        Aszondod? Ok, jövő héten letolom akkor, de jaj neked, ha ebben is csalódok.😀


Szójjá' hozzá!

