Steins;Gate film – End of Steinvangelion?

S;Gmoviemain

*Sóhaj*
*Az előzőnél is nagyobb sóhaj*
Tudjátok, mikor az ember piszkosul vár valamit, az valahogy nagyon jó érzés. Elképzeled, mit is fogsz tenni, ha végre elérkezik a várva várt nap, de nem ám csak egyféle forgatókönyv születik a fejedben. Akár alternatívák tucatja. És mikor elérkezik az idő, a boldogsághormonok száma is hirtelen a többszörösére növekszik. Így volt ez most is.
Izgatottan túrtam fel nyaa-t, szedtem le a WhyNotos srácok által lesubbolt filmet. Estére töröltem minden programot, csak hogy megnézhessem annak az etalonnak számító anime-sorozatnak a filmváltozatát, amire több mint másfél éve várok. Hogy az elvárásaim? Voltak bőséggel, már-már össze is roskadtam a hatalmas súlyuk alatt. És hogy mi lett a vége? Ha a Galaxisé nem is, de a „Naprendszer legnagyobb csalódása” címet idén vitathatatlanul a Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu film hódította el.

Csótány a pizzán

Többször éltem már ezzel a morbid metaforával, hát most is előhozakodok vele, úgyis kapóra jön. Tehát rendelsz egy pizzát a megszokott helyről, majd kinyitod a dobozt. Elsőre úgy tűnik, minden klappol. Másodikra aztán jobban átfutod, miközben lélekben már ízlelgeted a gusztusos korongot, a szád már egyenesen követeli. Rajta van az összes kedvenced, nem spóroltak le róla semmit és az előzetes infóid is megvannak, lévén rendeltél már tőlük. Nem is egyszer. Minden adott egy pazar lakomához, el is kezded felszeletelni, ám ekkor feltűnik valami groteszk: egy döglött csótány, amely ott sütkérezik pont a garnélád és a szalámid mellett. Mit fogsz tenni ezek után? Rosszabb esetben levágod azt a részt, jobb esetben kihajítod az egészet a fenébe, az étterem makulátlan hírén pedig csorba esik. Többé nem bízol bennük!

vlcsnap-2013-12-16-15h58m41s110

Így voltam most én is ezzel a filmmel. A pizzát ugyan elfogyasztottam, de az oda nem illő feltét haragom tüzében égett el. És sajnos a csótány a sztori volt.

vlcsnap-2013-12-16-16h10m41s154

Kár lenne bármit is szépíteni: a plot miatt hasal el a Steins;Gate film. Egyszerűen rossz az egész. Katasztrófa. Hanyag. Átgondolatlan. Viszont amin a legjobban felhúztam magam, hogy szépen fogta magát és szemen köpte a sorozatban lefektetett szabályok egy részét. Ezt mégis hogy gondolták? Nézzük meg részletesebben is.

vlcsnap-2013-12-16-15h59m14s164

Szóval a plot szerint tekertünk egyet a naptáron, egész pontosan 12 hónapot, azaz a cucc immár 2011-et datálja helyi időnek. (Közben persze senki nem változott egy dekát se, mindenki ugyanabban a ruhában, bár ez abszolút mellékes…) Nagyon jó volt újra látni ezt a társaságot – ezen a ponton helyből el is kapott a nosztalgia, vigyorogtam, mint aki beszívott, ergo velük továbbra sincs gond (kivéve Ferrist, mert ő még mindig irritáló).

Innentől kemény spoilerek jönnek.

vlcsnap-2013-12-16-16h00m47s73

vlcsnap-2013-12-16-16h01m14s105

A forgatókönyv szerint Kurisu visszatér Amerikából Japánba, hogy tartson egy-két előadást, nameg persze, hogy a banda ismét összeálljon. A Világot nem fenyegeti már sem a SERN disztópiája, sem pedig a III. VH, így minden és mindenki happy. Vagy mégsem? Fate is a bitch, ahogy szokták volt mondani, ezúttal Okabét pécézve ki magának. Először emlékfoszlányok képében beugranak neki a korábbi idősíkok bizonyos eseményei, ami végül ahhoz vezet, hogy héroszunk egyszerűen… eltűnik. Felszívódik. Mindezt úgy, hogy közben mindenki elfelejti őt.
Na, itt álljunk is meg egy kicsit! Mi ez a baromság, most őszintén? Az egyik dolog, amit nagyon szerettem a sorozatban, hogy próbáltak úgy magyarázatot adni mindenre, hogy az közben hihetővé vált. Nyilván egy része pseudo-science, elvégre az időutazás ma is csak elméleti szinten létezik, ráadásul számos különböző paradigmával, de mégis elhitte az ember, hogy meg van minden alapozva. Ezzel szemben mit ad a film? Kihúzza az „IT’S MAGIC” kártyát és játszi könnyedséggel be is dobja azt. Merthogy azért tűnik el Okabe, mivel a benne felgyülemlett emlékek az előző idősíkokról annyira feltorlódtak, hogy a Steins;Gate-világ egyszerűen kilöki magából hősünket, de gyökerestül. Wait, wut?

vlcsnap-2013-12-16-16h03m16s223

Oké, ezt még úgy le is nyeltem volna, max morgok egyet a végén. Igen ám, de itt még nem ért véget a baromság-fesztivál, sőt most kezdődik el csak igazán. A film következő szakaszában jött mindaz a jelenetsor, amelyek egyszerűen fittyet hánytak a sorozatban lefektetett szabályokra.
1) Ha Okabe eltűnik ebből a világból, és nem is létezett, akkor mégis hogy a rákba lett Mayuri labortag? A sorozat egyértelműen a tudtunkra adta, hogy Okabe ténykedése révén került oda Mayuri, meg egyáltalán az egész future gadget labor az ő agyszüleménye.
2) A Steins;Gate idősíkon azért nem hat az attractor field, mert ott még a jövőben sem találják fel az időgépet. Ezért is úszta meg a végén mind Mayuri, mind Kurisu. Ennek ellenére a filmben Suzuha egy időgéppel(!) tér vissza, hogy segítsen Kurisunak megmenteni Okabét. Persze erre is adtak valami alibi-magyarázatot, de megint az, hogy míg a sorozatban nagyon szépen lefektették a szabályokat, lépcsőszerűen építve az egyes kísérletek és tapasztalatok eredményeit egymásra, addig itt mindent a seggük alá toltak.
3) Ha már úgy dönt az animét jegyző stáb, hogy kivágja az adaptációból a VN (egyébként rettentően erőltetett) killer loli szálát, akkor az az jelenti, hogy nem vesszük később sem elő, tisztelt forgatókönyvíró úr, hanem örökre a lomtárban hagyjuk. Rettentően amatőr húzás volt ez, még ha csak egy apró fragment is volt az egész.
4) A time-leap machine 48 órás limitje itt nem 48 óra volt… A sorozatban elpofázták, hogy 48 óránál nagyobbra rakni a limitet rendkívül rizikós, taccsra is vághatja az ember elméjét a nagyobb emlék-különbség, de oda se neki.

vlcsnap-2013-12-16-16h03m52s132

És azt hittétek itt vége? Nagy túrót! A sorozat ignorálása egy dolog, de sajnos az original content is súlyos sebekkel küzd. Kezdjük ott, hogy eleve felfogható az egész film úgy, mint a sorozat alternatívája, csak most Kurisu kapta Okabe szerepét és vice versa. Persze ezzel még nem lett volna gond, épp csak meg kellett volna a készítőknek egy kicsit erőltetniük magukat. Az egész film egy masszív végtelen ciklus, mint Haruhi Endless Eight-je, ami kvázi a sorozat is volt, csak míg ott folyamatosan új infók kerültek elő, millióegy remek jelenettel, brainstorminggal és karakter interakciókkal, addig itt újra meg újra ugyanaz pörgött le.

vlcsnap-2013-12-16-16h04m34s62

vlcsnap-2013-12-16-16h09m16s45

vlcsnap-2013-12-16-16h10m22s207

A másfél órát is nagyon nyögvenyelősen használja csak ki a film; mintha az látszott volna, hogy eredetileg max egy órásra tervezték csak, de valahogy mégis ki kell húzniuk másfélre. Legjobban mégis a klimaxon húzom a szám, meg a film konklúzióján úgy zusammen. Nem tudom, ki hogy van vele, de én egyszerűen nem láttam az egésznek értelmét. Azzal, hogy Kurisu és a 13 éves Okabe eldurrantanak egy kissu-t + hallja a Kyouma sztorit, máris megvan mindaz az az erős emlék, ami ahhoz kell, hogy Okabe úgy érezze, ehhez a világvonalhoz tartozik? Ki írta ezt a forgatókönyvet? Meg egyáltalán, mit szívtak ezek közben?

vlcsnap-2013-12-16-16h04m51s230

A kezdeti köpésem jókora tengerré duzzadt időközben, úgyhogy talán ennyi szitkozódás és átokszórás után nézzük a film erényeit, mert szerencsére vannak, hisz mint mondottan volt, a sztori itt az igazi Achilles-pont.

A látvány és az animáció nem rossz, bár igazság szerint nem is több, mint a sorozatban használt grafikai „engine”, csak egy kicsit upgrade-elve.
A sound szekciót egyedül a seiyuu-gárda húzza fel, ugyanis az egész filmből egyszerűen kispórolták a zenéket. Ami volt is, azt egyszerűen áthozták a sorozatból, amihez azért már pofa kell. A seiyuuk viszont remekeltek, Imai Asamit (Kurisu hangját) pedig külön kiemelném – valami elképesztő tehetsége van a csajnak, a drámai részeknél egyszerűen tarolt.
A karakterek minden vitán felül a film legerősebb pontjai, noha igazán csak Okabe, Suzuha és Kurisu szerepelt, de azért a többieket is remekül bevonták a képbe. A karakterizáció hasonlóan magas színvonalú. Nagyon tetszett ez a kettősség, amit Kurisu karakteréhez adtak, ahogy őrlődik, hogy tudósként mérje-e fel a helyzetet vagy inkább hallgasson az érzelmeire, miközben szembe megy az elveivel. Suzuha racionalitását most is komáltam, Okabe pedig nemcsak megmentő, de a megmentendő szerepében is alkalmas.

vlcsnap-2013-12-16-16h05m50s53

A gyenge sztori ellenére azért volt nem is egy emlékezetes pillanata a filmnek, legyen az humoros vagy drámai jelenet, habár ezek nagyját a sorozatból importálták át. A rendezőpáros lelkesedése viszont mintha kissé alább hagyott volna. Egyedül az utolsó 20 percben éreztem azt a profizmust, amit a sorozatban kvázi végig. Addig viszont elég semmilyen volt az egész; hol voltak az impozáns kameraszögek, a remek vágások, a zseniális lassítások és az a temérdek hangulatfokozó elem? Ejnye.

vlcsnap-2013-12-16-16h06m19s94

vlcsnap-2013-12-16-16h07m34s73

Nem mondom, hogy teljesen szükségtelen volt ennek a filmnek az elkészítése, de itt azért már erősen látszik a róka megnyúzott, agyongyötört bőre. Nézzétek meg, aztán döntsétek el, igazat adtok-e nekem vagy sem. (A végső értékelésből pedig nyugodtan lelehet vonni egy pontot, ha a filmet a sorozathoz viszonyítva nézem.)

>Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu<
 Grafika 7
 Hangok/Zenék 7
 Történet 2
 Érték 3
 Karakterek 9
 Hangulat 7
>Mellette: Egy-két emlékezetes pillanat, a sorozat karaktergárdája ezúttal is tündököl.
>Ellene: Gyatra sztori, némi rókabőr-esszenciával.
 Végítélet     5
Explore posts in the same categories: Friss-ropogós

18 hozzászólás - “Steins;Gate film – End of Steinvangelion?”

  1. Sach Says:

    Teljesen egyet kell értenem veled, bár nekem is hatalmas kedvenc a sorozat az ovával együtt, én szkeptikus voltam a filmmel kapcsolatban (de azért már tegnap megnéztem), mivel én csak a jövőben játszódó történetnek láttam volna értelmét, a jelenben történteken már túlságosan kitárgyalták.
    Illetve kiemeltem volna azt a “remek” jelenetet a tetőn, ahol Okabe elakarja titkolni a többiek elől a viszonyát Kurisu-val, mintha ciki lenne, hogy van egy szerelmed, ezt általában nem rovóm fel hibának, mivel a japánok nagyon rosszul szokták ábrázolni a szerelmet, de itt pont sikerült nekik egy normális romantikus szálat csinálni.
    Azok a jelenetek, amikor Kurisu visszautazik a múltba a film mélypontjai, így említésre se méltóak.
    És ha már ennyire Okabét akarták bajba keverni, sokkal szívesebben láttam volna azt, hogy bekattan a sok traumától, amit megélt.

    • Junchi Says:

      Illetve kiemeltem volna azt a “remek” jelenetet a tetőn, ahol Okabe elakarja titkolni a többiek elől a viszonyát Kurisu-val, mintha ciki lenne, hogy van egy szerelmed

      Ja igen, azt ki is felejtettem, hogy a szerelmi szál is elég langyi lett, amit a sorozat és az OVA után pont nem vártam volna. Egyedül az a sayonarás jelenet volt szép, csak azt meg pont a sorozatból lopták ki. ^^”

      És ha már ennyire Okabét akarták bajba keverni, sokkal szívesebben láttam volna azt, hogy bekattan a sok traumától, amit megélt.

      Akár. De őszintén szólva kvázi bármi jobb lett volna, mint ez a Houdini-szál.

  2. SaiyaGin Says:

    A 48 órás szabályra már egyáltalán nem emlékeztem. :S
    2011 ilyen régen lett volna?

  3. Rui-chan Says:

    Ma én is megnéztem, a Döglött Hal csapat jóvoltából. Az első, ami eszembe jutott a filmmel kapcsolatban, az a Doctor Who 5. évadának befejezése. Vegyes érzéseim vannak a movie-val kapcsolatban, mert voltak benne 10/10-es jelenetek, de pár dologgal nem igazán voltam elégedett. Bevallom, pár szabályra már nem emlékeztem, amit lefektettek a sorozatban, többek között a 48 órás szabályra sem. >_< Újra kéne néznem a sorozatot, ha már letöltöttem BD verzióban. A vérloli jelenetnél arra gondolsz, amikor pár pillanat erejéig mutatják a kislányt késsel? Ez mi volt? O.O

    Ezek után kíváncsi leszek, hogy a 3. Madoka film mennyire fog bejönni neked.

  4. zoinberg98 Says:

    Nem bírtam kivárni a magyar fordítást, ezért angolul megnéztem az előbb. Szerintem egész jó volt, viszont én is egyet értek veled. Kevés volt a zene, meg a szabályok felborítása is fura volt.

    Viszont azt én egész logikusnak tartottam, hogy a Steins Gate idősíknak azért van időgépe. Ha jól értettem, Okabe eltűnt, és ezért Kurisu kifejlesztett a jövőben egy időgépet, hogy Suzuha visszajöhessen és segíthessen a múltbeli, azaz a mostani Kurisunak.

    Én azt nem értetettem csak, hogy Kurisu mit csinált 2005-ben, hogy végül Okabe mégsem tűnt el? Nem tudok még annyira jól angolul, de igyekszem. >.<

    • Sach Says:

      “Én azt nem értetettem csak, hogy Kurisu mit csinált 2005-ben, hogy végül Okabe mégsem tűnt el? Nem tudok még annyira jól angolul, de igyekszem. ”

      A vonatállomásnál elmesélte a mad scientist történetét, és megcsókolta. Ez a két dolog miatt nem tűnt el…. igen, akkora baromság, mint aminek látszik.

      • zoinberg98 Says:

        “A vonatállomásnál elmesélte a mad scientist történetét, és megcsókolta. Ez a két dolog miatt nem tűnt el…. igen, akkora baromság, mint aminek látszik.”

        wtf? akkor ezt nagyon összecsapták… azt hittem valami komolyabb áll a háttérben ami elkerülhette a figyelmem, de ezek szerint nem.
        Amúgy akkor ennek nem kellett volna hatással lennie a jelenre? Mert ha a 13 éves Okabe találkozott Kurisuval, akkor az anime 1. részében fel kellett volna ismernie mikor először találkoztak, nem? ahh becsavarodok. Most vagy én kombinálom túl, vagy a készítők hagyták figyelmen kívül ezt(is).

      • Sach Says:

        “wtf? akkor ezt nagyon összecsapták… azt hittem valami komolyabb áll a háttérben ami elkerülhette a figyelmem, de ezek szerint nem.
        Amúgy akkor ennek nem kellett volna hatással lennie a jelenre? Mert ha a 13 éves Okabe találkozott Kurisuval, akkor az anime 1. részében fel kellett volna ismernie mikor először találkoztak, nem? ahh becsavarodok. Most vagy én kombinálom túl, vagy a készítők hagyták figyelmen kívül ezt(is).”

        Most arra a bonyodalomra, hogy Okabét kitaszítja a Steins;Gate idővonal, mert túltöltődött emlékekkel milyen értelmes megoldást várnál?
        Hülye kérdésre hülye válasz, szokták mondani, itt ez tökéletesen teljesül. Így én nem nagyon gondolok bele, hogy akkor mi hogyan történt volna dolgokba. Az egész egy nagy rakás plot hole, azt csókolom.

  5. Junchi Says:

    Igazából most ugyanazt érzem, mint nem is olyan rég az EVA 3.33-nál: Összelapátoltak egy halom szart csak azért, hogy kielégítsék vele a fanokat. Milyen kár, hogy ezzel ellentmond a végeredmény, hisz pont a keményebb mag fogja jobban kritizálni, észrevenni benne az égbekiáltó hiányosságokat és egyebeket, főleg így, hogy felrúgják a sorozat szabályainak jelentős részét.

    Ki kéne vágni belőle a jobb jeleneteket. Kapnánk egy 15-20 perces, rajongókímélő verziót. A többi meg mehet a lomtárba. Egyébként mibe, hogy a Madoka movie 3 is ugyanez a bullshit lesz!

    (Btw vissza is vettem a pontját 5-re… Túl soknak éreztem azt a 6-ot.)

  6. Catrin Says:

    Na kiszámoltam, így hogy a kellő dialógusok is értelmet nyertek és nem csak rawoskodom, nálam 8-cal zárt.^^ Pont a sztori hülyeségei miatt, mert sajnos csak belemagyarázásokkal lehetne valamelyest kikozmetikázni, de felesleges. Ha még hozzáadnám az animekarin is említett hiányérzetemet, akkor 7 lenne, de az ilyen mínuszokat szeretem későbbre tartogatni.😀 Amúgy minden mást továbbra is imádok a filmben, és az első nézés izgatott feelingje után nálam a második se sikerült ilyen tragikusra. De igazán kár érte.

    (Madokát várom, de elvárások nélkül. És bár nem szereted, de ezek után a “rend kedvéért” az igen népszerű Haruhi filmet se hagyd ki. XD)

    • Junchi Says:

      A Madoka 3-ból szedtem most egy camrip-es verzsönt, de egyszerűen nézhetetlen, úgyhogy inkább várok a BD-ripre.

      Amúgy ha a sztorit kicsit jobban átgondolják és nem restek a részletekbe jobban belemenni, akkor ez egy 8/10-es film simán lehetett volna. De nem lett…:/

  7. Joker-san Says:

    A sorozat nagyon jó volt, és minden tiszteletem a készítőké, ezért szerintem ezt inkább kihagyom.

  8. Thral Says:

    te Jun, mit szívtál, mikor nézted ezt a filmet😀 ?

    szerintem teljesen jó volt. nem volt olyan kaliberű mint a sorozat, de a célnak teljesen megfelelt, remek zárása a sagának.

    nálam 8 a tízből.

  9. balaaz Says:

    Különvélemény: Tekintettel arra, hogy az előttem szólókkal ellentétben nekem már a sorozat sem lopta be magát a szívembe – így a film abszolút nem is érdekel. Ahogy látom – szerencsére.

  10. sirok0001 Says:

    Valahogy sejtettem, hogy nem kell ezt megnézni…

  11. xx18Rolandxx Says:

    Én alapjáraton kerülöm a sorozatokból készült filmeket hiszen a legtöbb úgyis csak bőrlehúzásnak jó. A Sorozat nagyon tetszett,jó példája annak hogy visual novelekből is lehet azért jó animét csinálni még ha olyan ritkák is mint a fehér holló.


Szójjá' hozzá!

